Jesteś tutaj: strona główna  »  Aktualności   »   WIRTUALNA KLASA W EDUKACJI WCZENOSZKOLNEJ –  DOBRE ...

WIRTUALNA KLASA W EDUKACJI WCZENOSZKOLNEJ –  DOBRE PRAKTYKI

Już trzeci tydzień my nauczyciele, jak i nasi uczniowie oraz ich rodzice mierzymy się z nauczaniem na odległość. Za nami pierwsze mniej lub bardziej udane próby dostosowania się do obecnej rzeczywistości. Znamy też pierwsze opinie na temat funkcjonowania wprowadzanego systemu.

Dla wielu z nas nie jest to łatwe. Ale jak to zrobić, by było choć trochę przyjemniej?

Podzielę się swoimi sposobami na zdalne nauczanie w edukacji wczesnoszkolnej.

Od dwóch lat w mojej klasie równolegle do tradycyjnych zajęć, funkcjonuje Classdojo. Jest to wirtualna klasa, która szatą graficzną świetnie nadaje się dla młodszych uczniów. Przyjazne awatarki szybko zyskują sympatię. Pewną zaletą tej formy pracy jest możliwość jednoczesnego komunikowania się z uczniami i rodzicami. Uczniowie na swoich kontach mogą zamieszczać relacje np.z zadań domowych (w tzw. portfolio), dodatkowo mogą publikować posty w historii klasy i je komentować. Istnieje także możliwość wysyłania prywatnych wiadomości do grupy lub wszystkich osób. Jest to znaczne ułatwienie przy indywidualizacji nauczania. W ten sposób każdy otrzymuje zadania dostosowane do swoich możliwości. Niewątpliwą zaletą Classdojo jest to, że jedynie nauczyciel widzi rozwiązania wszystkich uczniów umieszczone w zakładce „działania”.

System pozytywnego oceniania oraz dodatkowe funkcje takie, jak : podział na grupy, losowanie pojedynczego ucznia czy funkcje odmierzania czasu i miernik hałasu na pewno sprawdzą się również podczas tradycyjnych lekcji w klasie. Zakładanie klasy w tej aplikacji jest bardzo intuicyjne.

Krótki film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=qp4wevcQLpc

Drugim sposobem pracy, który na co dzień wykorzystuję, jest platforma Genial.ly. Pozwala ona na tworzenie interaktywnych plakatów, obrazów, prezentacji, eduroomów i gier. Dzięki takiej formie zajęcia stały się o wiele ciekawsze, a jednocześnie uczniowie zyskali możliwość wpływania na przebieg lekcji. W obecnej sytuacji interaktywne tablice wykorzystuję codziennie do umieszczania zadań dla dzieci. Utworzone przeze mnie interaktywne plansze umieszczam na Classdojo. Wygenerowany link można także wysłać mailem czy umieścić w wiadomości Messenger.

Krótki film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=Lof16ssg4hI&t=19s

Dość ciekawym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób, które nie czują się pewnie w lekcjach online, są wszelkiego rodzaju tablice wirtualne, takie jak Padlet, Symbaloo, Wakelet czy Linoit. Można na nich umieszczać wiadomości, ciekawostki, filmy, zdjęcia i instrukcje. Wystarczy potem wysłać uczniom odpowiedni link, by mogli korzystać z zasobów. Zakładanie wirtualnych tablic również jest bardzo intuicyjne i nie wymagana jest duża znajomość języka angielskiego.

Krótkie filmy instruktażowe:

Padlet: https://www.youtube.com/watch?v=aqQsDfpMhP4

Symbaloo: https://www.youtube.com/watch?v=NDUiP6Ir1zA&t=17s

Linoit: https://www.youtube.com/watch?v=Nu5CRDB31wE

Wakelet: https://www.youtube.com/watch?v=59_2iSENXEQ

Dla nauczycieli i klas posiadających możliwość połączeń online, świetnym rozwiązaniem będzie Classroom, Teams lub Zoom. Po zalogowaniu się za pomocą wygenerowanego linku uczniowie mogą mieć bezpośredni kontakt z nauczycielem. W swojej klasie wykorzystuję również połączenia online. Posługujemy się MS Teams. Z opinii rodziców wiem, że właśnie te spotkania online są bardzo ważne dla moich uczniów.

Zanim jednak sięgniecie po to narzędzie, warto pamiętać o pewnych zasadach:

  1. Zadbaj o prywatność i bezpieczeństwo w sieci swoje oraz uczniów.
  2. Ustaw kamerę tak, by jak najmniej było widać za Twoimi plecami (np. ściana).
  3. Używaj zestawu słuchawkowego i mikrofonu.
  4. Daj uczniom chwilę na przywitanie się ze sobą nawzajem (włącz połączenie wcześniej).
  5. Ustal z uczniami jasne zasady uczestniczenia w lekcji.
  6. W miarę możliwości wyłącz uczniom funkcję usuwania innych uczestników oraz załączania własnego pulpitu.
  7. Mów wolniej niż zazwyczaj.
  8. Staraj się kontrolować co dzieje się na czacie lub go wyłącz, jeśli nie będziesz z niego korzystał.
  9. Nagraj lekcję, jeśli platforma oferuje taką możliwość (uczniowie, którzy nie mogli w niej wziąć udziału, będą ją mogli odtworzyć).

Jak poprowadzić lekcję online?

Zoom: https://www.youtube.com/watch?v=PL6wGPFlRVI

Teams: https://www.youtube.com/watch?v=H0wUA9pqayY

W sieci dostępne są również gotowe ćwiczenia online, z których korzystam, np. na learningapps, wordwall. Obie platformy pozwalają także na tworzenie własnych ćwiczeń dla uczniów.

Warto odwiedzić też dobre strony tworzone przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej takie, jak: https://specjalni.pl, https://klikankowo.jimdofree.com/, http://www.kostkinamatmie.edu.pl/, http://www.zamiastkserowki.edu.pl/.

Jednak przed wszystkim zalecam stosowanie zdrowego rozsądku. To wy najlepiej znacie swoich uczniów, ich możliwości i umiejętności. Nie sztuką jest przygotowanie wielkiego zbioru zadań i ćwiczeń interaktywnych. Czy wysłanie pliku kart do wydruku. Pamiętajcie o takich zadaniach, które dzieci będą mogły wykonać wspólnie z rodzicami. Dzięki temu spędzą czas, bawiąc się i ucząc jednocześnie. Przecież w tym trudnym czasie chodzi o to, by po prostu być razem.

Zapraszam do kontaktu aherszel@old.podn-pabianice.pl

Agnieszka Herszel-Pościk

Doradca metodyczny PODNiDM w Pabianicach

Inspektorem Ochrony Danych w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach
powołany jest: Pan Tomasz Więckowski


Tel: 693-337-954


Email: ido2@synergiaconsulting.pl


Klauzula informacyjna PODN w Pabianicach

Skip to content