Jesteś tutaj: strona główna » Aktualności » Konferencja „Praca z dzieckiem o zróżnicowanyc ...
Konferencja „Praca z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej”
W dniu 25 kwietnia br. w Młodzieżowym Domu Kultury w Pabianicach odbyła się zorganizowana przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach konferencja pt. „Praca z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej”. Patronat nad tym przedsięwzięciem objęli Prezydent Miasta Pabianic – Grzegorz Mackiewicz i Starosta Pabianicki Krzysztof Habura. W konferencji uczestniczyli dyrektorzy, nauczyciele i przedstawiciele instytucji oświatowych z powiatu pabianickiego, łącznie 77 osób.
Konferencję rozpoczęła dyrektor PODNiDM pani Małgorzata Biegajło witając zebranych gości. Następnie głos zabrali Wiceprezydent Pabianic pani Aleksandra Jarmakowska – Jasiczek oraz Starosta Pabianicki pan Krzysztof Habura, który przypomniał o zapisach Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, które obligują państwa do zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami dostępu do włączającego systemu kształcenia.
Celem konferencji było wspieranie realizacji założeń edukacji włączającej w praktyce szkolnej oraz konsolidacja środowiska na rzecz podnoszenia jakości edukacji włączającej.
Słowo wstępne wygłosiła pani Małgorzata Pawełczyk – główny konsultant PODNiDM mówiąc o zróżnicowaniu klas szkolnych, które jest faktem oraz o podejściu inkluzyjnym w praktyce szkolnej.
W konferencji udział wzięli przedstawiciele Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą pani Anna Tomaszewska – lider SCWEW oraz pan Michał Ziemniak – ekspert ds. ewaluacji i informacji SCWEW, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami w realizacji programu pilotażowego polegającego na organizowaniu różnego rodzaju wsparcia, kierowanego do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie inkluzji społecznej.
O tym jak wprowadzać edukację włączającą na lekcjach wyjaśniała pani Krystyna Kalinowska, która na konferencji reprezentowała wydawnictwo WSiP. Ponadto mówiła o profilu kompetencji nauczyciela edukacji włączającej oraz metodach pracy z uczniami. Wyjaśniała czym jest i jak przeprowadzić ocenę funkcjonalną ucznia.
Model pracy z uczniem zdolnym z uwzględnieniem tutoringu omówiła szczegółowo pani Beata Wielkopolan – konsultant Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Pani konsultant mówiła o indywidualizacji nauczania, o potrzebie objęcia ucznia ze szczególnymi uzdolnieniami pomocą psychologiczno-pedagogiczną, o sposobach i technikach diagnozowania, o cechach ucznia zdolnego. Ponadto wyjaśniła kim jest tutor i jaka jest jego rola. Mówiła o działaniach wspierających rozwój ucznia zdolnego.
Jak budować klimat w klasie z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych przedstawiła specjalistka naszego Ośrodka pani dr Barbara Olszewska. W swoim wystąpieniu prelegentka mówiła o cechach klasy szkolnej, o wskaźnikach klimatu szkoły w międzynarodowych badaniach empirycznych, o uczeniu opartym na wartościach, o integracji zespołu klasowego. Ponadto mówiła o typach rodzicielstwa, o wyzwaniach, jakie stoją przed nauczycielem w kontekście budowania dobrej atmosfery współpracy z wychowankami i tworzenia jak najlepszego klimatu w klasie i szkole.
Na zakończenie konferencji głos zabrali dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych w Konstantynowie Łódzkim pani Monika Piechulska-Wołosz oraz w Pabianicach pan Mariusz Wielebski. Oboje dyrektorzy mówili o rodzaju wsparcia, jakie udzielają zarządzane przez nich placówki. Ponadto pan dyrektor Wielebski mówił o tym, że jako jedyna w województwie łódzkim placówka, realizuje grant „Szkolenia i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego”.
W konferencji uczestniczyli również przedstawiciele fundacji Kołobajki, którzy w ramach swojej działalności tworzą niepowtarzalne, piękne, a przede wszystkim niezwykle użyteczne książki dotykowe.
Konferencja przebiegała w atmosferze sprzyjającej wymianie doświadczeń, refleksji oraz zainspirowała uczestników do podejmowania nowych działań − wyzwań w obszarze edukacji włączającej.
Małgorzata Pawełczyk